Pracuję jako korektorka, redaktorka i recenzentka wewnętrzna, dlatego wszelkie aspekty związane z wydawaniem książek są mi bliskie. Kiedy zobaczyłam, że Katarzyna Mróz-Jaskuła, znana jako Wielogłoska, poszukuje patronek do swojej książki Wydaj i nie oszalej. Rozmowy o self-publishingu, od razu się zgłosiłam. Po zapoznaniu się z treścią stwierdziłam, że zdecydowanie chcę ją tym patronatem objąć.
Muszę przyznać, że gotowa książka zrobiła na mnie duże wrażenie. Okładka bezapelacyjnie przyciąga wzrok, grafika jest bardzo ładna i przede wszystkim czytelna. Na pewno zwróciłabym na nią uwagę, gdyby stała na półce w księgarni. Na wewnętrznej stronie okładki, znajduje się rysunek całego procesu wydawniczego. Jak dla mnie zamieszczenie takiego schematu to strzał w dziesiątkę! Grafika od razu pokazuje, co znajdziemy w środku Wydaj i nie oszalej. Każdy autor, który marzy o wydaniu swojej książki, powinien się z nim zapoznać. A najlepiej skserować go sobie i później odhaczać, który etap ma już za sobą.
Wydaj i nie oszalej składa się z krótkiego wprowadzenia, miejsc na notatki i z trzech większych działów zatytułowanych: O pisaniu; O redakcji, korekcie, składzie i druku oraz O promocji i prawie. W ramach wstępu autorka napisała dla nas kilka słów tłumaczących, czym właściwie jest ten self-publishing, czyli po naszemu – samowydawanie.
Pokrótce opowiem Wam, o czym są poszczególne działy. Przy okazji zwrócę Waszą uwagę na fakt, że możecie czytać je po kolei – traktując jak pewnego rodzaju przewodnik po wydawaniu, jak i na wyrywki – odszukując jedynie te tematy, którymi zainteresowani jesteście w tej chwili.
O pisaniu – wypowiadają się tutaj takie osoby jak: Emilia Teofilia Nowak, Jacek Kujawa, Klaudyna Maciąg oraz Monika Liga. Rozmowy dotyczą głównie tego, dlaczego piszą, jak wygląda ich proces tworzenia, co ich motywuje, dlaczego wydają w taki, a nie inny sposób, jak wyszukują współpracowników oraz – co jest niezwykle ważne – co robią, gdy najdą ich chwile zwątpienia.
O redakcji, korekcie, składzie i druku – tutaj przeczytacie słowa takich osób jak: Katarzyna Mróz-Jaskóła, Magdalena Białek, Ewa Binda, Ewa Popielarz czy Mateusz Cichosz. Wstęp do tej części dokładnie tłumaczy cały proces wydawania książki – krótko, jasno i na temat. Zaraz po nim następują rozmowy z gośćmi o tym, jak wygląda ich praca, z jakich narzędzi korzystają i na czym polega ich współpraca z autorem.
O promocji i prawie – tu znajdziecie rozmowy z takimi osobami jak: Katarzyna Bieńkowska, Mateusz R.M. Rogalski, Dominika i Łukasz Surma oraz Paweł Kopijer. Dowiecie się z nich – kiedy rozpocząć promocję książki oraz jak to zrobić; gdzie książka musi być widoczna i dostępna dla czytelnika; jak budować markę osobistą; kim są Samowydawcy; dlaczego targi książki są takie ważne; jakie są sposoby dystrybucji książki. W tym dziale przeczytacie też kilka porad prawnych.
Dlaczego tak dużo miejsca poświęciłam, aby opowiedzieć Wam, co jest w środku? Ponieważ to nie jest beletrystyka, tylko podręcznik, który w lekki sposób zapozna Was z całym procesem wydawania.
Być może zastanawiacie się, czy tego typu pozycje są Wam w ogóle potrzebne. Moja odpowiedź brzmi – tak, są. Wydaj i nie oszalej nie jest jedyną z nich, ale na pewno wartą przeczytania. I to nawet wtedy, kiedy nie jesteście jeszcze pewni, jaką ścieżkę wydawniczą chcecie wybrać. Podtytuł spokojnie mógłby brzmieć Rozmowy o self-publishingu i nie tylko, ponieważ wypowiadają się tu też autorzy wydający w wydawnictwach oraz osoby, które w nich pracują.
Ale wracając do opisu książki, każda rozmowa w niej zawarta jest nieco inna. Pytania są dobierane do poszczególnych rozmówców i skupiają się na tym, co dla danej osoby jest najważniejsze. Na co innego przecież trzeba zwrócić uwagę, wydając beletrystykę, a na co innego, gdy chodzi o książkę biznesową. Inne kroki czekają tego, kto wydaje sam, i inne kogoś, kto chce być pod skrzydłami wydawcy. Muszę przyznać, że bardzo mi się podoba ta forma. Nie lubię, kiedy pytania powtarzają się do znudzenia. Tutaj chyba nie ma dwóch takich samych, a rozmów jest kilkadziesiąt. Autorka pozwala nam dobrze poznać swoich rozmówców.
Z tej książki każdy dowie się, co zrobić po zakończeniu pisania, jak zacząć poszukiwanie współpracowników. Dlaczego tak ważny jest proces promocji swojej książki, niezależnie od sposobu jej wydania. Czym jest propozycja wydawnicza i jak należy ją napisać.
Moim zdaniem pozycja ta jest dobrze napisana, dobrze zredagowana. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każdy będzie jej potrzebował.
Jeśli jesteś selfowym wyjadaczem, to na pewno już to wszystko wiesz, a jeśli od lat wydajesz z wydawnictwem, jesteś z tego zadowolony i absolutnie nie chcesz niczego zmieniać, to nie musisz tego wiedzieć. Nie skreślałabym jej jednak w przypadku tych, którzy na 100% chcą iść do wydawnictwa ze swoim debiutem. Znajomość zasad redakcji i korekty oraz rozmowy o reklamie przydadzą się i im.
Wydaj i nie oszalej. Rozmowy o self-publishingu to idealny podręcznik o wydawaniu książek, będący ogromną pomocą dla każdego początkującego pisarza. Co ważne, nie tylko dla samowydawcy. Przeczytać powinien ją każdy, kto chce lub musi poznać dokładnie proces wydawniczy. Ta książka może wspomóc podjęcie decyzji, czy wysłać książkę do wydawnictwa, czy jednak spróbować swoich sił w self-publishingu. Dlatego ja ją serdecznie wszystkim polecam i mam nadzieję, że dzięki niej w Polsce będzie więcej pisarzy, którzy z pełną świadomością wkroczą na rynek książki.
Książkę możecie zamówić na stronie Samowydawców lub bezpośrednio u autorki.
Tekst publikowałam najpierw w czasopiśmie „Daję Słowo”.